Čas od času máme všichni určité pochybnosti, když čelíme životním problémům, i když okolnosti často vyžadují, abychom na veřejnosti nasadili sebevědomou tvář. Musíme se sebevědomě usmívat, používat silnou řeč těla a ujišťovat všechny, že jsme připraveni na tento úkol. Mnozí z nás jsou v takových situacích velmi nepohodlní, takže se jim snažíme vyhnout, kdykoli je to možné.

Jak můžeme minimalizovat nepříjemné pocity nízké sebedůvěry a nejistoty? FutureLearn nám nabízí pět tipů pro rozvoj silného sebevědomí, které potřebujeme, abychom čelili životním výzvám.

Jak radí FutureLearn, je nejprve důležité přesně porozumět tomu, co znamená sebevědomí. Jednoduše řečeno je to „pocit důvěry v sebe a své schopnosti a znalosti“. Věříte ve svou schopnost uspět, až to bude zrovna potřeba? Věříte, že můžete ovlivnit situace správným směrem, až nastanou? Pochází vaše víra ze sebevědomí – nebo má blíže k aroganci? Tyto vlastnosti jsou podobné, ale ne totožné: arogance je přesvědčení, že jste lepší než všichni ostatní, a nekontrolované sebevědomí je přesvědčení, že nemůžete dělat chyby. Přemíra kterékoli charakteristiky může být kontraproduktivní.

V tomto krátkém článku prozkoumáme zdravé sebevědomí. Pozitivní účinky sebevědomí mohou být pro vaší psychiku prospěšnější, než byste si mysleli. Podle FutureLearn existuje akademický výzkum, který ukazuje, že sebevědomí lidé:

· Mají tendenci žít déle než ostatní.

· Jsou šťastnější

· Užívejte si lepší fyzické a duševní zdraví

· Jsou úspěšnější

Naopak lidé s nízkou úrovní sebevědomí mají tendenci:

· Prožívat nepřiměřenou úzkost

· Vyhýbají se výzvám

· Vyhýbají se sociálním interakcím

· Nedokážou se o sebe psychicky a fyzicky starat

Zbytečně se starají o to, co si myslí ostatní

Jak tedy FutureLearn naznačuje, že si můžeme vybudovat zdravé sebevědomí?

  1. Začněte tím, že se budete o sebe starat. Už víte, jak na to: cvičte, jezte zdravě, vyhýbejte se zjevným negativům, jako je kouření a nadměrné pití. Jakmile se budete cítit lépe fyzicky, budete se cítit lépe i psychicky a emocionálně, díky čemuž budete ochotnější dát si šanci! Pěstování pocitu „všímavosti a vděčnosti“ může snížit stres, posílit emoční regulaci a zlepšit spánek.
    Když se o sebe budete starat, bude pro vás snazší budovat pozitivní vztahy. Vyhýbejte se negativním lidem a trávte čas s lidmi, kteří mají pozitivní pohled na život, zejména s těmi, kteří si vás váží.
  2. Vytvořte si cíl růstu. Využijte všech vzdělávacích a zážitkových příležitostí, které se vám naskytnou. Vyhněte se myšlení „vyhýbání se“ a místo toho se rozhodněte přijmout – a dokonce vyhledávat – šance na růst a vyniknout. Věnujte se koníčku nebo sportu. Hledejte znalé lidi, kteří mají co nabídnout vašemu plánu rozvoje.
  3. Přijímejte výzvy! Kromě přijímání příležitostí k růstu byste měli aktivně vyhledávat výzvy – k tomu se musíte dostat ze svých současných kolejí a rozhodnout se stát se v něčem skvělými! Stanovte si cíle, rozvíjejte nové chování, které je s nimi v souladu, a rozvíjejte smysl pro soustředění a zároveň se zbavte chování a činností, které jsou neužitečné nebo rušivé.
  4. Věřte si! Řekněte si, že jste schopní a sebejistí, a věřte tomu! Vězte, že máte jedinečné schopnosti a že máte hodnotu. Pusťte své omezující myšlenky a rozhodněte se důvěřovat sami sobě. A co je nejdůležitější, neposlouchejte odpůrce ani nikoho, kdo ve vás chce vzbudit pocit, že jste méně, než jste.
  5. A konečně, pro rozvoj vlastního pocitu důvěry je nezbytné „zaměřit se na to pozitivní“ – na své sebepoznání, dovednosti a schopnosti, které aktuálně máte a které získáte, a na pozitivní příklady, které mohou dobří lidé kolem vás poskytnout.

Rozhodněte se, že se z toho poučíte a poté odložte stranou negativní události nebo zkušenosti z minulosti, které vás táhnou dolů, a ignorujte jakékoli pohrdavé komentáře ostatních lidí (kteří na vás mohou ve skutečnosti závidět). Pamatujte, že na sobě pracujete. Vy a lidé kolem vás oceníte nové, sebevědomější, když uvidí, jak jste změnili způsob, jakým přistupujete k výzvám, a život obecně.

Související články

Kronika UNYP

Vaši e-mailovou adresu použijeme pouze pro zasílání novinek. Vaše soukromí je pro nás důležité.

Pro více informaci si stáhněte UNYP Brožury.


UNYP logo

Kontakty

University of New York in Prague
Londýnská 41, 120 00 Praha


IČ: 25676598
Telefon: +420 224 221 261   Skype
E-mail: unyp@unyp.cz

Zpět nahoru
https://www.unyp.cz/cs/novinky/5-tipu-jak-byt-sebevedomejsi/